Tuto otázku řeší dnes mnoho lidí, kteří organizují kurzy, akce, semináře. Jak naplnit kurz? Jak přivést lidi? Hned v úvodu řeknu, že jednoduchou a jednoznačnou odpověď jsem nenašel. Pochybuji, že taková existuje a že se někdy povede vytvořit detailní návod pro tento úkol. Nicméně můžeme pro sebe některé věci ujasnit a najít pár záchytných bodů.
Pro zvětšení klikněte na obrázek
Po tom, co jsme se rozhodli zorganizovat kurz a pustili se do práce, je jedním z našich úkolů tento kurz naplnit, přivést účastníky. Jinak můžeme dopadnout stejně, jako když jsem před lety organizoval akci o pěnězích :) Byl jsem lektor a zároveň organizátor a zaplatil jsem 3 krát více než běžný účastník. Musel jsem jednoduše doplatit, abych pokryl náklady na pronájem, jídlo a reklamu. Akce byla skvělá! Ale od té doby jsem žádnou podobnou neudělal, protože jsem se poučil, dostal jsem lekci. Na jednu stranu peníze nejsou hlavním důvodem, proč akce osobního rozvoje pořádáme, ale když se nám akce nezaplatí, tak si potřebujeme něco uvědomit, případně nás to demotivuje pokračovat v organizaci dalších akcí.
O tom, zda nakonec lidi přijdou nebo ne, rozhoduje mnoho faktorů. Je dobré o nich mít přehled, ale také si uvědomit, že nemáme všechno pod kontrolou. Na trhu seminářů osobního rozvoje se v současné době rychle mění jak poptávka, tak i nabídka. Jedním si ale můžeme být jistí - na akci nepřijde člověk, který o ní vůbec nevěděl. Protože ani nezačal o účasti uvažovat, žádný z rozhodovacích faktorů nehraje roli.
Dále se v článku budeme bavit už jen o tom, jak o akci informovat potenciální účastníky.
První, co nás napadne, je poslat emaily známým, dát informace na své stránky, případně zavolat přátelům. Říkám tomu "reklama svépomocí". Na obrázku je seznam takto oslovených lidí znázorněn zelenou barvou. Je-li akce zajímavá, lektor důvěryhodný a místo konání krásné, je docela možné, že reklama svépomocí bude stačit a vaši přátelé dorazí. Někdy je můžete poprosit, aby předali info o akci dál a někdy to skutečně udělají - když jsou akcí nadšení, mají s ní předešlou pozitivní zkušenost anebo máte-li u nich osobní vysoký kredit. V případě, že Vám přátelé důvěřují a neotravujete je pozvánkami každý týden, zelený seznam má poměrně vysoký konverzní poměr (poměr počtu účastníků k počtu oslovených).
Někdy ale okruh přátel nestačí (zvlášť když teprve začínáme) a potřebujeme oslovit více lidí, včetně těch, které neznáme. To uděláme pomocí placené reklamy - modrý seznam a modrá šipka na obrázku.
Smysl placené reklamy je informovat co nejvíce lidí o vašem kurzu. Jen ti, kteří o kurzu ví, mohou začít zvažovat svoji účast. Přesvědčíte je pak většinou až na svojich stránkách, kde popíšete podrobné informace o akci. V této chvíli nebudeme řešit to, jak vytvořit účinný inzerát, aby lidi chtěli přečíst o akci více. Ani nebudeme rozebírat to, jak má vypadat dobrá web stránka, která zkonvertuje návštěvníky na účastníky. Pouze se podíváme na možnosti placené reklamy.
Placenou reklamu pro náš účel rozdělím na 2 části:
- Pomalá reklama, kam spadá inzerce v novinách, časopisech, radiu a TV. Je pomalá, protože nějaký čas trvá její návrh, výroba, musíme stihnout uzávěrku a pak ještě trvá, než dorazí k lidem. Pokud máme pouze 1-2 měsíce před akcí, tuto formu reklamy nemůžeme použít.
- Rychlá reklama - Internet. Internet má oproti tradičním mediím několik výhod: množství reklamního prostoru většinou není omezené a dá se umístit velmi rychle. Např. propagace statusu na Facebooku je otázkou minut a během 3 dnů se sdělení dostane k tisícům lidí.
Doporučuji použít tyto formy reklamy:
Autor článku: Nishkam, tvůrce a člen týmu Letacek.cz.
Komentáře